04 maart 2016
Bron: Pharmaceutisch Weekblad
Apotheek 't Hooge Zand behaalde de hoogste score in het mystery guest-onderzoek 2015 onder 910 apotheken. Ook in 2005, 2010 en 2012 leverde deze apotheek de beste zorg bij zes farmaceutische casussen. “Bij ons op de werkvloer staat altijd een apotheker.”
Het winnen van deze vierde titel komt voor Service Apotheek ’t Hooge Zand toch weer als een verrassing, vertelt Anne de Vries-Bots. “We hebben lang met hetzelfde team gewerkt, maar in 2015 zijn we gestart met twee nieuwe assistenten. Deze prijs bevestigt dat onze zorg nog steeds van constant hoge kwaliteit is.”
Apotheek ’t Hooge Zand is een van de 910 apotheken die vorig jaar hebben deelgenomen aan het Onderzoeksprogramma Kwaliteit Apotheken (OKA) van onderzoeksbureau AMP. Alle apotheken kregen 6 keer bezoek van mystery guests die zich voordoen als cliënten.
De casussen gingen over keelpijn, wratten, verstopping, kinderziekte met vlekjes en een verstuikte enkel. Bij de zesde casus belde een vrouw naar de apotheek die te laat was begonnen met een nieuwe pilstrip. In alle casussen zaten ‘addertjes onder het gras’ waar de apotheek alleen door goed doorvragen achter kon komen.
Op het gebied van bejegening, probleemanalyse, voorlichting, advisering en verstrekking peilen de mystery guests de prestaties. Deze waarnemingen laat AMP toetsen door een deskundigenpanel, aan de hand van de beroepsnormen en standaarden.
Positie | Apotheek | Plaats |
1 | Apotheek ’t Hooge Zand | Hoogezand |
2 | VAL Apotheek Panacee | Grubbenvorst |
3 | Alphega Apotheek Wijhe | Wijhe |
4 | Alphega Apotheek Zielhorst | Amersfoort |
5 | Alphega Apotheek de Drie Stellingen | Appelscha |
6 | Service Apotheek Nistelrode | Nistelrode |
7 | BENU Apotheek de Pelikaan | Bunschoten |
8 | Edamse Acdapha Apotheek | Edam |
9 | BENU Diemer Apotheek Zuid | Diemen |
10 | Service Apotheek Luttenberg | Luttenberg |
De hoge score komt volgens apotheker Thaliet Brink van der Wal, ook werkzaam in de Apotheek ’t Hooge Zand, omdat op de werkvloer altijd een apotheker staat. “Assistenten kunnen altijd vragen naar onze mening of vakkennis. Ook weten we precies waar ze tegen aanlopen.” Het team bestaat uit 3 apothekers, 8 assistenten en 3 bezorgers.
Verder investeert de best scorende apotheek veel in de samenwerking met huisartsen; zo hebben de apothekers – na toestemming van de patiënt – altijd inzage in de reden van voorschrijven via het huisartsinformatiesysteem, vertelt De Vries-Bots. “Met de huisartsen spreken we ook af bij welke zelfzorgvraag we doorverwijzen.”