naar zorg & gebruik

Houd uw botten gezond

Zorg & gebruik

Houd uw botten gezond

Werken aan sterke botten is een heel leven lang belangrijk. Van 0 tot 100 jaar. Botten zijn altijd bezig. Constant wordt nieuw bot aangemaakt en bot afgebroken. Een baby, een kind, een puber en een volwassene tot 30 jaar kunnen in hun lichaam een goede 'voorraad bot' opbouwen. Vanaf het 30ste jaar gaat de aanmaak langzamer dan de opbouw. Hierdoor wordt het bot brozer en breekbaarder. Met een voorraad bot verkleint u de kans op een botbreuk op latere leeftijd. Uw botten gezond houden doet u met voldoende vitamine D. En met calcium en beweging.

Vitamine D en gezonde botten

Vitamine D is belangrijk voor gezonde botten. Het verbetert de opname van calcium (kalk) en fosfaat uit voedsel. De belangrijkste bronnen van vitamine D zijn zonlicht en voeding.

Vitamine D uit zonlicht

Zonlicht is de belangrijkste bron van vitamine D. Onder invloed van zonlicht wordt vitamine D aangemaakt in de huid. Het advies is om elke dag een kwartier tot een half uur in de zon te zijn met ontblote handen en gezicht. Het beste tijdstip is tussen 11.00 uur en 15.00 uur.

Vitamine D in voeding

Vitamine D zit van nature in de volgende voedingsmiddelen:

  • vette vis, zoals zalm, makreel en haring;
  • eieren; en
  • vlees.

Voeding met toegevoegde vitamine D, is:

  • halvarine;
  • margarine; en
  • bak- en braadproducten.

Tegenwoordig vind je vitamine D ook in:

  • kwarkproducten;
  • yoghurtproducten;
  • flesvoeding voor baby’s; en
  • peutermelk.

Vitamine D-tekort

Een tekort aan vitamine D kan bij kinderen rachitis (= Engelse ziekte) veroorzaken. Dit is een aandoening waarbij skeletafwijkingen ontstaan. Bij volwassenen kan een vitamine D-tekort leiden tot botontkalking (osteoporose), botbreuken, spierzwakte en spierkrampen. Ook kan verweking van het bot (osteomalacie) ontstaan.

Extra vitamine D

Niet iedereen krijgt via zonlicht en voeding genoeg vitamine D binnen. Dat kan zijn doordat iemand niet genoeg buiten komt, een donkere huid heeft of bedekkende kleding draagt. Het is dan nodig om extra vitamine D te gebruiken. Andere mensen krijgen extra vitamine D omdat ze medicijnen gebruik en die het risico op botbreuken verhogen.

Soms schrijft de arts vitamine D voor, bijvoorbeeld aan:

  • mensen die meer risico hebben op botontkalking en botbreuken, zoals door het gebruik van bepaalde medicijnen;
  • mensen die botontkalking hebben, om botbreuken te voorkomen;
  • mensen die een vitamine D-tekort hebben;
  • mensen die een vitamine D-tekort kunnen krijgen, zoals sommige nierpatiĆ«nten.

Doe de Sterkebottentest

Meer tips over het binnenkrijgen van voldoende vitamine D en het belang ervan voor sterke botten? Lees erover in Het sterkebottenboekje. U maakt kans op dit gratis boekje als u onderstaande test doet.

Doe de sterkebottentest

Meer informatie

Lees meer over vitamine D

Calcium en gezonde botten

Niet alleen vitamine D is belangrijk voor sterke botten. Ook calcium is een bouwstof voor het skelet. Vitamine D zorgt ervoor dat calcium wordt opgenomen uit voedsel. De gemiddelde Nederlander heeft elke dag ongeveer 1000 mg calcium nodig. Dit komt overeen met vier porties zuivel, zoals twee glazen melk en twee plakken kaas.

Doe de Sterkebottentest

Meer tips over het binnenkrijgen van voldoende calcium en over het belang ervan voor sterke botten? U leest erover in Het sterkebottenboekje. U maakt kans op dit gratis boekje als u onderstaande test doet.

Doe de sterkebottentest

 

Beweging en gezonde botten

Naast vitamine D en calcium is beweging goed voor uw botten. Probeer elke dag minimaal een half uur belast te bewegen. Belast bewegen betekent dat u beweegt tegen de zwaartekracht in, terwijl u in contact blijft met de grond. Voorbeelden van belast bewegen zijn wandelen, touwtjesspringen en tennissen.

Doe de Sterkebottentest

Meer tips over bewegen en het belang ervan voor sterke botten? U leest erover in Het sterkebottenboekje. U maakt kans op dit gratis boekje als u onderstaande test doet.

Doe de sterkebottentest

Laatst bijgewerkt: 27-01-2017

Disclaimer

Deze tekst is opgesteld door het Geneesmiddel Informatie Centrum van de KNMP. Deze tekst is gebaseerd op verschillende (wetenschappelijke) bronnen. Hoewel bij het opstellen van de tekst uiterste zorgvuldigheid is betracht, is de KNMP niet aansprakelijk voor eventuele schade die zou kunnen voortvloeien uit enige onjuistheid in deze tekst.

Sterke botten? Check je dagelijkse dosis D!
In de winter is het moeilijk om voldoende vitamine D aan te maken. Er is dan weinig zon. Wilt u weten hoe het staat met uw dosis vitamine D? En die van uw kind? Doe de test! U maakt dan kans op het Sterkebottenboekje.
Doe de test!

Wist u dat...

Uw huid vitamine D aanmaakt door de zon?

Vitamine D in sommige soorten eten en drinken zit?

U maar liefst 206 botten in uw lichaam heeft?

Vind een apotheek

Wilt u meer weten, of heeft u een vraag over uw eigen situatie? Dan raden wij u aan naar uw eigen apotheek te gaan. Uw eigen apotheker is op de hoogte van uw persoonlijke omstandigheden en kan u uitgebreid begeleiden bij uw medicijngebruik. Bent u niet in de buurt van uw eigen apotheek, dan kunt u hier ook andere apotheken vinden.

Vraag het de webapotheker

Het beste advies krijgt u bij uw eigen apotheek. Daar ontvangt u de zorg en begeleiding die is afgestemd op uw persoonlijke situatie. Mocht dit niet mogelijk zijn, dan kunt u een vraag stellen aan de webapotheker. Een team van apothekers beantwoordt uw vraag in principe binnen enkele werkdagen.

Vraag het de webapotheker

Apotheek.nl gebruikt cookies om het surfgedrag op de website te analyseren.