Medicijntekorten

Zorg & gebruik

Medicijntekorten

Door leveringsproblemen zijn medicijnen steeds vaker voor korte of langere tijd niet beschikbaar. Lees hoe dit komt en wat u zelf kunt doen om niet zonder medicijnen te komen zitten.

Trefwoord
naar zorg & gebruik

Medicijntekorten

Waarom niet beschikbaar?

Soms is een medicijn (tijdelijk) niet te verkrijgen in de apotheek. Uw apotheker kan het medicijn dan ook niet voor u bestellen. Dit is een toenemend probleem met als mogelijke oorzaken:

  • De fabrikant wil het medicijn niet meer produceren omdat de opbrengst ervan niet meer opweegt tegen de kosten.
  • De fabrikant heeft problemen met het leveren van een medicijn. Soms zijn er maar weinig fabrikanten die een bepaald medicijn produceren. Dit komt door het preferentiebeleid: dit is een voorkeursbeleid waarbij zorgverzekeraars bepalen welke fabrikant een bepaald medicijn mag leveren om zo de kosten laag te houden. De apotheek is verplicht het preferente medicijn te leveren. Maar het komt regelmatig voor dat de preferente fabrikant problemen heeft met het leveren van het medicijn.
  • De productie van een middel is tijdelijk niet mogelijk omdat een grondstof moeilijk leverbaar is. Dit kan ontstaan door vertraging in het productieproces. Er zijn strenge Europese normen om de kwaliteit en de effectiviteit van grondstoffen van medicijnen te kunnen garanderen. Het kan veel tijd kosten in het productieproces om aan al deze normen te voldoen.

Wat kan uw apotheker doen?

Als uw medicijn niet beschikbaar is, zoekt uw apotheker naar een alternatief. Dit alternatief kan dezelfde werkzame stof bevatten en gemaakt zijn door een andere fabrikant. Of het is een ander medicijn met een soortgelijke werking. U kunt dan een ander doosje krijgen dan u gewend bent, hoe verwarrend dit soms ook is.

Soms, maar niet altijd, kan de apotheker het medicijn uit het buitenland importeren of het zelf bereiden. Dit kan tot extra kosten leiden die voor uw rekening kunnen komen. In een enkel geval lukt het de apotheker niet een alternatief te vinden en moet u het tijdelijk zonder een geschikt medicijn stellen.

Het aantal problemen met de beschikbaarheid van medicijnen neemt toe. Apothekers pleiten daarom bij fabrikanten en de politiek voor maatregelen die helpen deze situaties te voorkomen. Denk bijvoorbeeld aan een vroege meldingsplicht van de fabrikant bij dreigende leveringsproblemen, of ruimere mogelijkheden om import vergoed te krijgen.

Wat kunt u zelf doen?

Natuurlijk bent u ook zelf verantwoordelijk voor uw eigen medicijngebruik. U heeft zelf het beste zicht op uw voorraad. Vul deze tijdig aan en vraag op tijd om een herhaling. 

Twijfelt u over het juiste moment? Bespreek dan met uw apotheek wanneer u om een herhaalrecept moet vragen. Sommige apotheken werken zelfs met een herhaalservice. Vraag ernaar bij uw apotheek.

Laatst bijgewerkt: 24-07-2018

Disclaimer

Deze tekst is opgesteld door het Geneesmiddel Informatie Centrum van de KNMP. Deze tekst is gebaseerd op verschillende (wetenschappelijke) bronnen. Hoewel bij het opstellen van de tekst uiterste zorgvuldigheid is betracht, is de KNMP niet aansprakelijk voor eventuele schade die zou kunnen voortvloeien uit enige onjuistheid in deze tekst.

Vind een apotheek

Wilt u meer weten, of heeft u een vraag over uw eigen situatie? Dan raden wij u aan naar uw eigen apotheek te gaan. Uw eigen apotheker is op de hoogte van uw persoonlijke omstandigheden en kan u uitgebreid begeleiden bij uw medicijngebruik. Bent u niet in de buurt van uw eigen apotheek, dan kunt u hier ook andere apotheken vinden.

Vraag het de webapotheker

Het beste advies krijgt u bij uw eigen apotheek. Daar ontvangt u de zorg en begeleiding die is afgestemd op uw persoonlijke situatie. Mocht dit niet mogelijk zijn, dan kunt u een vraag stellen aan de webapotheker. Een team van apothekers beantwoordt uw vraag in principe binnen enkele werkdagen.

Vraag het de webapotheker

Apotheek.nl gebruikt cookies om het surfgedrag op de website te analyseren.