Zorg van de ApothekerMedicijnen & actualiteitMedicijntekorten

Medicijntekorten

Zorg van de ApothekerMedicijnen & actualiteitMedicijntekorten

Medicijntekorten

Medicijntekorten

Waarom niet beschikbaar?Wat kan uw apotheker doen?Wat kunt u zelf doen?

Door leveringsproblemen zijn medicijnen er steeds vaker niet. Lees hoe dit komt en wat u zelf kunt doen om te zorgen dat u altijd medicijnen hebt.

  • Soms is een medicijn niet te krijgen in de apotheek. Dit kan kort of lang duren. Soms gaat uw medicijnen helemaal uit de handel. In deze gevallen kan uw apotheker het medicijn dan ook niet voor u bestellen. Mogelijke oorzaken zijn:

    • De fabrikant wil het medicijn niet meer maken omdat de fabrikant hieraan te weinig verdient.
      De fabrikant kan niet genoeg medicijnen maken voor de apotheken. Verzekeraars spreken een voorkeur uit voor een bepaald merk van een medicijn. Dit merk moet de apotheek verplicht afleveren aan deze verzekerden. Als dit merk er niet is omdat de fabrikant niet genoeg kan maken, kan de apotheek het voorkeursmerk van uw verzekeraar niet leveren. 
    • Het is tijdelijk niet mogelijk om een middel te maken omdat een bestanddeel moeilijk leverbaar is. Dit kan ontstaan door vertraging in het productieproces. Er zijn strenge Europese normen om de kwaliteit en de werking van grondstoffen van medicijnen te kunnen verzekeren. Het kan veel tijd kosten om deze normen te halen.
    • In uw medicijn kan iets zitten wat er niet in hoort. Een voorbeeld hiervan is een kankerverwekkende stof. Er zijn helaas in sommige medicijnen kankerverwekkende stoffen gevonden. Als dit zo is, moet de fabrikant eerst dit medicijn kunnen maken zonder of met heel weinig van de kankerverwekkende stof.
    • Als uw medicijn er niet is, zoekt uw apotheker naar een vervanger. Deze vervanger bevat dezelfde werkzame stof maar is van een andere fabrikant. Of het is een ander medicijn met een vergelijkbare werking. U kunt dan een ander medicijn krijgen dan u gewend bent. Dit kan lastig voor u zijn. Bij een verandering van merk of medicijn zal uw apotheker hierover uitleg geven.

      Soms kan de apotheker het medicijn uit het buitenland halen of het zelf bereiden. Dit kan tot extra kosten leiden, die uw verzekeraar niet altijd betaalt. Uw apotheker zal dit met u overleggen en zeggen wat de kosten zijn. Heel soms lukt het de apotheek niet een alternatief te vinden en moet u het tijdelijk zonder een geschikt medicijn doen.

      Het gebeurt steeds vaker dat medicijnen er niet zijn. Apothekers spreken daarom met fabrikanten en de regering over een oplossing. Denk bijvoorbeeld aan een vroege meldingsplicht van de fabrikant bij dreigende leveringsproblemen, of ruimere mogelijkheden om import vergoed te krijgen.

      • Natuurlijk bent u ook zelf verantwoordelijk voor uw eigen gebruik van medicijnen. U weet zelf hoeveel medicijnen u in huis hebt. Vraag tijdig nieuwe medicijnen aan.

        Veel apotheken bieden een herhaalservice. Hiermee weet de apotheker precies welke medicijnen u gebruikt en wanneer u deze nodig hebt. Als één van de medicijnen er niet is, dan kan de apotheker gemakkelijker op tijd naar een oplossing zoeken. Vraag naar de herhaalservice bij uw apotheek.

        • Laatst bijgewerkt op 12-11-2020

          Disclaimer

          description
          Gerelateerd

          Vind een apotheek

          Wilt u meer weten, of heeft u een vraag over uw eigen situatie? Dan raden wij u aan naar uw eigen apotheek te gaan. Uw eigen apotheker is op de hoogte van uw persoonlijke omstandigheden en kan u uitgebreid begeleiden bij uw medicijngebruik. Bent u niet in de buurt van uw eigen apotheek, dan kunt u hier ook andere apotheken vinden.
          Vind een apotheek blob

          Vraag het de webapotheker

          Vraag het de webapotheker

          Vraag het de webapotheker

          Het beste advies krijgt u bij uw eigen apotheek. Daar ontvangt u de zorg en begeleiding die is afgestemd op uw persoonlijke situatie. Mocht dit niet mogelijk zijn, dan kunt u een vraag stellen aan de webapotheker. Een team van apothekers beantwoordt uw vraag in principe binnen enkele werkdagen.
          Informatie wordt bijgewerkt: